مدیریت انبار چیست؟

تشریفات قانونی

یکی از مواردی که در تدارکات زنجیره تامین از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مدیریت انبار و فعالیت های اداری مربوط به آن می باشد که سبب شده نه تنها از کالا حفاظت شود بلکه بر ارزش آن نیز افزوده شود.شرکت باربری یخچالدار مازند سرما کیا در این مقاله قصد دارد برای شما شرح دهد که مدیریت انبار چیست؟ سیستم مدیریت انبار چه مزایایی دارد؟ و چطور میتوان بهره وری آن را افزایش داد. با ما همراه باشید.

 

تعریف انبار

قبل از هر چیزی لازم است که بدانید تعریف انبار چیست.انبار به محلی گفته میشود که در آن کالا ها را تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده دریافت و نگهداری میکنند و فرایند های بسته بندی ، چیدن و… بر روی کالاها انجام میشود.

به طور کلی فرآیندهای انبار را می توان به پنج فعالیت اصلی طبقه بندی کرد:

1-ثبت اطلاعات کالا: به محض ورود کالا، لازم است اطلاعات شناسایی آن را به طور دقیق ثبت کنید و تأیید کنید که با اسناد حمل و نقل همراه آن مطابقت دارد.

2-ذخیره سازی: پس از شناسایی کالا، باید فضای معینی را در داخل انبار با توجه به حجم، وزن و گردش کالا به آن اختصاص داد.

3-کنترل موجودی: نه تنها لازم است بدانیم چه محصولاتی در داخل انبار هستند، بلکه باید بدانیم در کجا قرار دارند و مشمول چه انتقالاتی هستند.

4-آماده سازی سفارشات: این شامل انتخاب و جمع آوری محصولات در انبار برای تشکیل سفارشات برای تحویل است.

5-حمل و نقل: شامل تایید اینکه گزارش های حمل و نقل با کالا منطبق است و بارگیری در واحد حمل و نقل مربوطه انجام می شود.

 

مدیریت انبار چیست؟

امروزه یکی از موضوعاتی که تاثیر زیادی بر روی زنجیره تامین میگذارد و افراد بیش از پیش به آن میپردازند ، مدیریت انبار است که یک عامل کلیدی برای سودآوری و رقابت پذیری شرکت است.داشتن یک سیستم مدیریت انبار بخشی از راه حل برای دستیابی به بهینه سازی عملیات است که نشان دهنده کاهش هزینه، بهره وری بیشتر و تجربه بهتر برای مشتری است و شامل طراحی و اجرای مجموعه ای از فرآیندها برای بهینه سازی ذخیره سازی کالا است.

به بیان دیگر مدیریت انبار به معنای نظارت بر کلیه کارکنان، تغییرات، موجودی، امنیت، آموزش، رابطه با حامل­‌های حمل و نقل و …میباشد و سیستم مدیریت انبار،یک نرم‌افزاری کاربردی است که به کنترل موجودی کالا ها در انبار کمک‌ می‌کند و فرآیند انبارداری توسط این سیستم بهینه میشود و هدف از اجرای آن، خودکار سازی وظایف و در نتیجه سرعت بخشیدن به عملیات و حذف خطاها میباشد.

 

مزایای مدیریت انبار

  • ساده شدن عبور کالا از انبار
  • اطمینان از شناسایی صحیح محصولات
  • افزایش بهره وری کارکنان.
  • استفاده حداکثری از فضای موجود
  • کاهش هزینه های عملیاتی
  • کاهش مصرف تجهیزات
  • به حداقل رسیدن حمل و نقل کالا
  • تضمین تحویل به موقع و صحیح
  • آگاهی از موجودی های دقیق

 

چگونه میتوان بهره وری انبار را افزایش داد؟

  • از فضای موجود نهایت استفاده را ببرید.میتوان از تمام فضای عمودی به نحو احسن بهره برد.
  • به قفسه بندی، پر کردن و مکان یابی توجه کنید، زیرا این امر مکان یابی و جمع آوری محصولات را آسان می کند و از انبار شدن و موجودی اضافی جلوگیری می کند.
  • جریان های کاری را طراحی کنید که ازدحام در انبار را به حداقل برساند و از تداخل کارکنان جلوگیری کند،
  • رویه ها را خودکار کنید تا در زمان صرفه جویی کنید و خطاها را حذف کنید.
  • به پیشنهادات کارکنان برای بهبود عملیات گوش دهید. آنها همیشه آنجا هستند، بنابراین بهتر می توانند مشکلات را تشخیص دهند و راه حل ارائه دهند.
  • به طور مداوم عملیات را ارزیابی کنید و برای اجرای یک سیستم بهبود مستمر آماده تغییر باشید.

 

مدیریت انبار چیست،مزایای مدیریت انبار

 

انواع نرم افزارهای مدیریت انبار

نرم افزارهای مدیریت انبار بسیار متنوع هستند و با توجه به پیچیدگی ، روش های پیاده سازی و همچنین اندازه و ماهیت سازمان مورد استفاده قرار میگیرند.برخی از تن

تظیمات نرم افزار سیستم مدیریت انبار به‌طور خاص برای اندازه سازمان طراحی‌شده‌اند و همچنین برخی از سازمان‌ها نرم‌افزار انبار مخصوص خود را با توجه به نیاز هایی که در سازمانشان وجود دارد ، طراحی و ایجاد میکنند.به طور کلی نرم افزار مدیریت انبار مناسب برای سازمان شما بستگی به جنبه‌های مختلف و منحصربه‌فرد تجارت شما دارد.

 

 

سخن آخر

مدیریت انبار مبحثی است که از اهمیت زیادی در زنجیره تامین بهره مند است و در صورت درست انجام ندادن آن ، خسارات جبران ناپذیری به تجارت شما وارد خواهد کرد.ما در این مقاله به طور کلی توضیح دادیم که مدیریت انبار چیست و چه مزیت هایی به همراه دارد.اگر به دنبال شرکت حمل و نقل یخچالی معتبر در زمینه حمل مواد غذایی فاسد شدنی میباشید ، با ما تماس بگیرید.از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیخدماتارتباط با ما
× پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ