درباره لجستیک سرد مواد غذایی بیشتر بدانیم

لجستیک سرد مواد غذایی

لجستیک سرد مواد غذایی با مدیریت بهتر دما برای نگهداری و جابحایی کالاهای فسادپذیر صورت می گیرد که از مرحله نگه داری تا مرحله تحویل نهایی به مشتری باید کیفیت کالا حفظ شود. در صورتی که در هر مرحله از زنجیره سرد اختلال ایجاد شود، نتایج نامطلوبی به وجود می آید که شامل تخریب بافت محصولات، تغییر رنگ آنها و رشد میکروب و باکتری در بافت مواد غذایی می شود. به همین جهت است که لجستیک سرد مواد غذایی برای افزایش رضایتمندی مشتری و افزایش تقاضای بیشتر باید به صورت استاندارد انجام شود.

لجستیک چیست؟

لجستیک یک مفهوم جدید است که به معنای مدیریت جمع آوری، ذخیره و انتقال کالا از مبدا به مقصد است. در حقیقت لجستیک بخشی از زنجیره تأمین است و وظیفه رساندن محصولات مختلف به دست گیرنده نهایی را به عهده دارد.

 

لجستیک انواع مختلفی دارند که تمرکز همه آنها بر روی انتقال بهتر کالاها از تولید کننده به انبار یا خرده فروشی ها است که هدف آن جلب رضایت مشتری نهایی می باشد.

وظایف اصلی یک سیستم لجستیک و زنجیره تأمین  

لجستیک و زنجیره تأمین در واقع به معنای پخش کالا و خدمات مختلف و رساندن آن به دست مشتری نهایی است و به مشتری فرصت داده می شود که کالای خود را به شکل مستقیم از عمده فروش و بدون واسطه تهیه کند.

سیستم لجستیک و پخش محصولات جزء سیستم های مناسب بنگاه های اقتصادی است که می‌ توان در موارد مختلف آن را اجرا کرد. یکی از مهم‌ترین بخش ‌های اجرای آن در پخش مواد غذایی سرد می باشد.

نکته مهم داشتن تعهد برای اجرای درست کارها و توزیع کالا بر اساس بازاریابی های اصولی است که با استفاده از شیوه های خلاقانه می توانید به نسبت رقبا بهتر عمل کنید.

از مهمترین وظایف یک سیستم لجستیک و زنجیره تأمین می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

·         ذخیره سازی انواع کالا برای توزیع مناسببه نقاط مختلف 

·         دریافت سفارشات کلی و جزئی از مشتریان به شکل مستقیم 

·         تحویل کالاهای سفارش داده شده به مشتریان، متناسب با درخواست های آنها  

·         کنترل بهتر بازار با دریافت اطلاعات ضروری از مشتریان و تولید کنندگان

بخش های مهم زنجیره مویرگی سرد

وجود زنجیره سرد برای انتقال محصولات فاسدشدنی که عمر آنها کوتاه مدت است با حفظ خواص ضرورت پیدا می کند. زیرا تغییرات دما به طور ناگهانی در جابجایی و حمل و نقل، آسیب های زیادی به مواد غذایی وارد می کند.

لجستیک سرد مواد غذایی باید توسط مراکز حرفه ای انجام شود، تا ضمن امکان حمل و نقل مناسب، از سیستم های پشتیبانی و تعمیر و نگهداری مداوم هم برخوردار باشند، تا در صورت بروز هرگونه مشکل به راحتی آن را برطرف نمایند.  

یک زنجیره مویرگی سرد شامل چند بخش مهم است که کارکرد درست هر کدام از این بخش ها بر روی سایر بخش های دیگر هم تأثیر می گذارد. در ادامه به بررسی مهمترین بخش های یک لجستیک سرد می پردازیم:

سیستم های سرد کننده 

مجهز بودن به سیستم های سرد کننده پیش از تولید و پس از تولید محصولات نهایی که شامل قطعات مختلفی از جمله سرد کننده های خشک تحت خلا می باشند.

سیستم انبارهای سردخانه ای

در انبارهای سردخانه ‌ای این سیستم ها به صورت تک مداره و دو مداره طراحی می شوند؛ به گونه ای که به راحتی می ‌توان محصولات غذایی را در آنها دپو کرد و با داشتن یک مدیریت قوی برای چیدمان صحیح مواد غذایی، هزینه ها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

سیستم حمل و نقل سرد  

در زنجیره مویرگی سرد سیستم حمل و نقل سرد که یک بخش مهم بوده؛ شامل ماشین های یخچالدار می ‌شود که قادرند دما را در یک محدوده مشخص نگه دارند. در سیستم حمل و نقل ناوگان های زیادی وجود دارند که از مهمترین آنها می توان به نیسان یخچالدار، تریلی های یخچالدار، کانتینرهای یخچالدار و موارد مختلف دیگر اشاره کرد که در این لوازم انواع سیستم سرد زیر صفر و بالای صفر تعبیه شده است.

نحوه پخش سرد مویرگی

در لجستیک مواد غذایی سرد محصولاتی کاملاً فساد پذیر جابجا می شوند که داشتن سرعت و دقت توزیع برای این محصولات اهمیت زیادی دارد. بنابراین تأمین به موقع ماشین های یخچال دار و کنترل دما در تمام مسیر یکی از راه حل های مناسب برای از بین بردن این چالش است.

لجستیک سرد در صنعت دارو چگونه است؟ 

گروه های متنوع و محصولات زیادی نیازمند استفاده از زنجیره سرد هستند که در این میان مواد غذایی و صنایع دارویی بیشترین حجم را به خود اختصاص داده اند.

لجستیک سرد دارویی در بخش های مختلف صنعت پزشکی کاربرد دارد که در صورت رعایت تمامی اصول و استانداردها به راحتی می توان انواع داروها و موارد دیگر را جابجا کرد.

لجستیک سرد در صنعت دارو حساسیت بیشتری دارد؛ چرا که برخی از داروها باید در محدوده دمایی بین ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد قرار بگیرند. اما برخی از واکسن ها و داروهای بیولوژیک نسبت به کوچکترین تغییرات دما حساس بوده و باید به طور مرتب تحت کنترل دمایی باشند.

با توجه به حساسیت داروها و ارتباط مستقیم آنها به سلامت کل جامعه، کنترل های سختگیرانه تری در این حوزه انجام می شود. در صورتی که یک دارو کنترل دمایی خاصی نیاز داشته باشد، از ماشین های یخچالداری استفاده می کنند که به صورت لحظه به لحظه دمای سیستم سردخانه را نمایش می دهد.

چگونگی لجستیک مواد غذایی سرد 

تکنولوژی لجستیک مانند قطعات یک دومینو عمل می ‌کند که با چینش صحیح آنها در نهایت نتیجه مدنظر به دست می آید. اما اگر در یک قسمت از این تکنولوژی کوچک ترین اختلالی ایجاد گردد، بر روی کل سیستم تأثیر منفی می گذارد.

در لجستیک سرد مواد غذایی از ابتدایی ترین مرحله انبارداری، تا نهایی ترین مرحله فروش باید به بهترین نحو کار خود را انجام دهند.

در این بخش به بررسی عواملی که می توانند بر نحوه اجرای لجستیک مواد غذایی سرد به بهترین شکل تاثیر بگذارند می پردازیم:  

استفاده از کارکنان متخصص در انبارها 

با پیشرفت های تکنولوژی از لوازم و ابزارهای به روز در انبارها استفاده می کنند که کارکنان فعال در این فضاها باید به تمامی این تکنولوژی ها تسلط داشته باشند، تا به بهترین شکل بتوانند از این تکنولوژی ها برای افزایش سرعت و نگهداری بهتر استفاده کنند. به خصوص در زمینه لجستیک سرد دارویی استفاده از تکنولوژی ضروری است.

افزایش ایمنی مواد غذایی  

با تکنولوژی های پیشرفته، قبل از انبار کردن مواد غذایی در داخل سردخانه ها می توان سلامت این مواد را تشخیص داد و استفاده درست و اصولی از تکنولوژی به انسان در صرفه جویی هزینه کمک می کند.

مدیریت بهتر زنجیره سرد 

 یک زنجیره سرد بدون شک برای مدیریت بهتر نیاز به استفاده از اینترنت و تکنولوژی های به روز دارد. چرا که با کمک اینترنت اشیا پایش دما به صورت لحظه ای صورت گرفته و در تمام مراحل حمل و نقل و توزیع می توان برای مواد غذایی فاسد شدنی از این سیستم های هوشمند استفاده کرد.

تکنولوژی در شبکه لجستیک و تمام زنجیره تأمین مواد غذایی مختلف نقش بسیار مهمی ایفا می کند. روز به روز هم با پیشرفت هایی که در تکنولوژی به وجود می آید، فرصت ها و چالش های جدیدی پیش روی مدیران فعال در این حوزه قرار می گیرد.

نگاه دوراندیشانه به آینده و بهینه سازی عملکرد تمامی بخش های این سیستم از جمله سیستم حمل و نقل، نظارت و ردیابی محصولات به شکل بهتر و تجزیه و تحلیل بازده محصولات ارائه شده به بازار کمک می کند، تا استراتژی های بهتری برای این سیستم مشخص گردد.

این مجموعه حرفه ای برای بهبود رقابت صنایع مختلف ابزارهای راهبردی و خاص ارائه می ‌دهد و می ‌تواند با نیاز سنجی مشتریان به آنها کمک کند، تا تمامی چالش ها را به فرصت تبدیل کرده و به شکل بهتری در بازار لجستیک سرد مواد غذایی عمل کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیخدماتارتباط با ما
× پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ