اسناد حمل و نقل

سند حمل و نقل کیابار

اسناد حمل و نقل در باربری یخچالدار

در این مقاله سعی داریم اسناد و مدارک مورد نیاز جهت حمل و نقل کالا در تجارت خارجی و داخلی را مورد بررسی قرار دهیم. با باربری یخچالی کیابار همراه باشید.

انواع اسناد حمل

اسناد حمل در حالت کلی به دو دسته بارنامه و راه نامه تقسیم میشوند. در ادامه ابتدا با انواع این اسناد و سپس تفاوت این دو دسته با هم آشنا خواهیم شد. انواع این اسناد عبارتند از:

  • بارنامه سراسری: Through Bill of Landing
  • بارنامه دریایی: Marine Bill of Way (B/I)
  • بارنامه حمل مرکب: International Federation of Freight Forwarders Associations (FIATA)
  • راهنامه زمینی: Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road (CMR)
  • راهنامه هوایی: Airway Bill (AWB)


بارنامه چیست؟

مهمترین سند در حوزه حمل و نقل، بارنامه است. بارنامه سند دست اولی است که مالکیت کالا را نشان می دهد. این سند قابل معامله و ظهرنویسی می باشد. پس از دریافت کالا توسط کریر، بارنامه از سوی فورواردر صادر می شود. این سند نشان دهنده مالک بار (شخص،شرکت،بانک)، مبدا و مقصد بار، ارزش و نوع بار و مشخصات حمل کننده می باشد. اصولا در بارنامه مبلغ کرایه و سایر هزینه ها و عوارض مترتب بر حمل کالا ذکر نمی شود. بنابراین سند دومی تحت عنوان Freight Invoice از سوی متصدی حمل صادر می شود که همان فاکتور حمل می باشد و حدود مسئولیت های حمل کننده و هزینه های مرتبط با حمل و نقل کالا را نشان می دهد.

 

راه نامه چیست؟

سندی که در ایران هنگام حمل و نقل جاده ای داخلی کالا می شناسیم در واقع نوعی راه نامه می باشد و در طبقه بندی استانداردهای اسناد حمل قرار نمی گیرد. این سند که اغلب به بارنامه معروف است، توسط سازمان راهداری کل کشور تنظیم شده است.

تفاوت بارنامه و راه نامه چیست؟

اصلی ترین تفاوت های بارنامه و راه نامه در موارد زیر خلاصه میشود:

  • بارنامه سند مالکیت کالاست و برای تحویل گرفتن کالا در مقصد باید در دست صاحب کالا باشد. این سند قابل معامله و ظهر نویسی است و می توان آن را در مسیر حمل و نقل به شخص دیگری فروخت یا منتقل کرد.
  • بارنامه پس از صدور باید به خریدار ارسال شود تا صاحب کالا به آن وسیله بتواند کالا را ترخیص نماید. اما راهنامه به همراه کالا حرکت می کند.
  • بارنامه توسط فورواردر و راهنامه توسط کریر صادر می شود. البته فورواردر و کریر می تواند یک شرکت یا شخص باشند.

بنابراین بارنامه حمل زمینی که در ایران صادر می شود نوعی راهنامه است که نشاندهنده مشخصات محموله در مسیر حرکت است، قابل معامله نبوده و برای دریافت بار در مقصد مورد نیاز خریدار نیست.

با تشکر از توجه شما دوست عزیز. اگر سوالی در ارتباط با این مقاله دارید با ما تماس بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

صفحه اصلیخدماتارتباط با ما
× پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ