نکات مهم هنگام حمل و نقل محصولات دارویی

زنجیره سرد واکسن

حمل و نقل محصولات دارویی از موارد بسیار مهم در جابجایی محصولات به حساب می آید چون که داروها با جان و زندگی مردم سروکار دارند و اگر نکات لازم در این خصوص را رعایت نکنید ممکن است عواقب ناخوشایندی پیش بیاید. برای حمل و نقل محصولات دارویی باید از ماشین هایی که مخصوص جابجایی این قبیل داروها هستند استفاده نمود که معمولا این ماشین ها دارای یخچال هایی هستند که دما آن ها قابل تنظیم بوده و متناسب با دارویی که حمل می کنند دمای آن ها نیز تغییر می کند.

مجموعه کیابار با سال ها تجربه در حمل و نقل محصولات غذایی و علی الخصوص محصولات دارویی در کشور با برخورداری از سیستم یکپارچه باربری یخچالی و سردخانه ای از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و می توانید با اطمینان محصول موردنظر خود را به نقاط مختلف کشور ارسال نمایید.

3 نکته مهم حمل و نقل محصولات دارویی

به طور کلی در حمل و نقل کالاها و محصولات غذایی و یا دارویی باید یک سری نکات را مورد توجه قرار داد و رعایت نکردن برخی از این نکات منجر به صدمات جبران ناپذیری خواهد شد. محصولات غذایی و همچنین دارویی به دلیل اینکه اغلب فاسد شدنی هستند و در دماهای عادی محیط خراب می شوند بسیار مهم هستند و باید برای جابجایی و حمل و نقل این قبیل از محصولات توجه ویژه ای را مبذول داشت. با پیشرفت صنعت و تکنولوژی و ساخت ماشین های جید و به روز و همچنین ساخت یخچال های دارای سردخانه این امکان را می دهد که بتوان کالاهای مورد نظر خود را با همان تازگی و کیفیت به شهرهای دیگر و یا حتی به کشورهای دیگر ارسال نمود.

برای حمل و نقل محصولات دارویی، خون و فرآورده های خونی که از اهمیت بسیاری برخوردار هستند باید یک سری نکات را قبل از حمل و نقل بررسی و انجام داد که عبارتنداز:

1- تاریخ تولید و انقضای داروها: 

قبل از بسته بندی و حمل و نقل ابتدا به تاریخ تولید و انقضای دارو ها نگاه نمایید چون که هر چه دارو به تاریخ انقضای خود نزدیک تر باشد این احتمال می رود که با کمترین مشکل موجود در ماشین های حمل و نقل مانند تغییر در دمای یخچال این داروها خاصیت خود را از دست بدهند و این می تواند بسیار خطر آفرین باشد.

2- بسته بندی: 

طراحی و بسته بندی دارو باید با توجه به استانداردهای جهانی انجام بگیرد و هر دارو با توجه به ویژگی های آن باید در یک بسته بندی قرار گیرد. بسته بندی باید حاوی اطلاعات دقیق دارو و نحوه نگهداری آن را نشان دهد و همین طور باید در مقابل فشار، رطوبت، دما و نور مقاوم باشد و سریعا آسیب نبیند. یکی دیگر از نکات مهم در بسته بندی محصولات دارویی این است که باید در بسته بندی ها برای افراد نابینا و کم بینا این مورد را در نظر گرفته و از خط بریل بر روی بسته بندی ها استفاده گردد.

3- ماشین های حمل و نقل دارو: 

از مهم ترین نکات برای حمل و نقل محصولات دارویی، ماشین های حمل و نقل می باشند که باید یک سری خصوصیات و ویژگی های لازم را داشته باشند:

الف) وسیله نقلیه اختصاصی: یعنی تنها از ماشین هایی استفاده گردد که مخصوص این کار بوده و در موارد دیگر از آن ها استفاده نمی شود.

ب) مسائل بهداشتی: باید حتما قبل از انجام بارگیری بیرون و داخل وسیله نقلیه استریل و گندزدایی گردد.

ج) دیتالاگر: یکی از مهم ترین مواردی که باید در ارسال دارو و تجهیزات پزشکی مورد توجه قرار گیرد، سنجش دما و رطوبت در حمل و نقل می باشد که این کار با نصب دیتالاگر در وسیله نقلیه حمل دارو و تجهیزات پزشکی انجام می شود. دیتالاگر با ثبت میزان دما و رطوبت مواد دارویی این امکان را می دهد که در صورت تغییر دما و رطوبت به صاحب بار و راننده اطلاع دهد تا مشکل برطرف گردد و کالاهای موردنظر صدمه ای نبینند. بعضی از دیتالاگرها مجهز به ردیاب نیز می باشند و موقعیت بار در جاده را نشان می دهد.

د) حذف مواد زائد: در داخل وسیله نقلیه که با آن دارو حمل و نقل می گردد نباید هیچ گونه مواد اضافه دیگری وجود داشته باشد چون که ممکن است باعث انتقال میکروب به بسته بندی های دارویی شود و این بسیار خطرناک است.

ه) راننده و بارگیر متخصص: باید از افرادی در خصوص بارگیری و حمل و نقل استفاده شود که نسبت به نحوه بارگیری آگاه هستند و در صورت بروز مشکل در مسیر حمل و نقل بدانند که چه کاری باید انجام دهند تا دارو به سلامت به مقصد نهایی برسد

اهمیت کنترل دمایی در حمل و نقل محصولات دارویی

با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد می توان به این نکته اشاره نمود که کنترل دما در جابجایی محصولات دارویی و پزشکی آنقدر مهم و حائض اهمیت است که اگر تمامی نکات لازم را انجام دهید ولی در کنترل دما موفق نباشید، محصولات دارویی در مقصد ممکن است فاسد شده باشند و قابل استفاده نباشند. انواع داروها که به نور و دما حساس اند مانند داروهای سمی، داروهای مخدر، داروهای قابل اشتعال، داروهای بیماران خاص مثل انسولین همگی نیاز به مراقبت ویژه ای دارند و با کم ترین تغییر دمای محیط خاصیت خود را از دست می دهند و فاسد می شوند. برای اینکه این قبیل مشکلات به وجود نیاید از یک دستگاه ثبت کننده دما و رطوبت استفاده می گردد تا این اطمینان به وجود آید که محصول موردنظر به سلامت به مقصد می رسد.

مجموعه کیابار با داشتن سال ها سابقه و تجربه در عرصه حمل و نقل مواد دارویی و محصولات پزشکی در کشور در میان رقبا از جایگاه ویژه ای برخوردار است همچنین این مجموعه دارای وسایل حمل و نقل مخصوص این محصولات می باشد که دارای تمام ویژگی هایی که مطرح شد می باشند. پس اگر شما نیز از افرادی هستید که می خواهید محصولات دارویی و پزشکی خود را با همان کیفیت موجود به مقصد برسانید، می توانید با کارشناسان مجموعه کیابار تماس گرفته و ضمن دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص نسبت به حمل و نقل کالای خود اقدام نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیخدماتارتباط با ما
× پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ