کاربرد سردخانه زیر صفر | حمل و نقل مواد غذایی و دارو

کاربرد سردخانه زیر صفر

کاربرد سردخانه زیر صفر در نگهداری بعضی از محصولاتی که برای ماندگاری نیاز به محیط خنک و سرد دارند مانند گوشت، مرغ، سبزیجات و لبنیات به دلیل اینکه این مواد از زمان تولید تا عرضه ممکن است مدت زمانی طول بکشد، فاسد شدن این مواد دور از انتظار نیست پس برای نگهداری بالای آن ها نیاز به سردخانه زیر صفر یا بالای صفر داریم. مجموعه کیابار با سال ها سابقه در اجاره سردخانه و تجربه نگهداری انواع مواد فاسد شدنی را که برای حمل و نقل نیاز به یخچال دارند را برعهده می گیرد.

سردخانه چیست؟

امروزه با پیشرفت صنعت و همچنین گسترش جمعیت نیاز به مواد غذایی هم افزایش پیدا می کند به همین خاطر برای نگهداری بعضی از این مواد تا رسیدن به دست مصرف کننده زمان بالایی را می طلبد که نیازمند نگهداری برخی از مواد غذایی فاسد شدنی مثل گوشت و مرغ و لبنیات و غیره است. 

به همین جهت از سردخانه های بزرگ و صنعتی استفاده می کنند در واقع می توان گفت سردخانه همان کاری را انجام می دهد که یخچال و فریزر خانه های شما آن را انجام می دهند فقط در مورد سردخانه ابعاد آن بزرگتر بوده و برای کارهای صنعتی نیز استفاده می شود. 

کار اصلی یک سردخانه تولید و نگهداری برودت در یک محفظه ایزوله می باشد در واقع منظور همان گرفتن گرما از محصول مورد نظر است و این یعنی این که دمای درون محفظه کاهش یافته و حتی به زیر صفر می رسد.

سردخانه ها به طور کلی به دو دسته زیر صفر و بالای صفر دسته بندی می شوند که از سردخانه زیر صفر معمولا برای نگهداری موادغذایی مانند خامه، گوشت منجمد، بستنی و غیره استفاده می شود و از سردخانه های بالای صفر درجه برای نگهداری مواد غذایی نظیر مرغ، شیر، ماست، دوغ، سبزیجات و قارچ به کار می رود. از کاربرد های دیگر سردخانه ها می توان برای حمل و نقل داروهایی که نیاز به یخچال و محیط خنک دارند اشاره نمود.

تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر

بسیاری از مواد غذایی که وجو دارند اگر در محیط عادی برای ساعت ها قرار گیرند به سرعت فاسد می شوند که علت فاسد شدن این مواد غذایی رشد و فعالیت باکتری ها می باشد به همین خاطر برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل از سردخانه های زیر صفر که دمای کمتری دارند استفاده می شود که همانطور که در بالا نیز اشاره شد برخی از مواد غذایی مانند بستنی و گوشت و مرغ منجمد و ماهی نیازمند سردخانه و یخچال های با دمای زیر صفر درجه هستند.

فریزری که در خانه استفاده می کنید نمونه ای از یخچال های زیر صفر درجه می باشد. یکی دیگر از این یخچال های زیر صفر می توان به ماشین های دارای یخچال که برای حمل و نقل مواد غذایی فاسد شدنی استفاده می شود، اشاره کرد. سردخانه های زیر صفر معمولا دمایی بین منفی 18 تا منفی 20 درجه سانتی گراد دارند.

سردخانه های بالای صفر درجه همانند سردخانه های زیر صفر درجه هستند و تنها تفاوت آن ها در دمای این سردخانه ها می باشد از این سردخانه معمولا برای نگهداری مواد غذایی نظیر سبزیجات و قارچ و شیر و پنیر و غیره استفاده می شود.

 این سردخانه ها همانند یخچال های خانگی می باشند و دمایی بین 1 تا 5 درجه سانتی گراد دارند. از این سردخانه ها برای نگهداری مواد غذایی برای جلوگیری از کپک زدن و رشد قارچ ها استفاده می گردد.

حمل و نقل مواد غذایی با ماشین های یخچال دار

امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی دیگر مثل گذشته برای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی نیاز به روش های سنتی نیست و با استفاده از انواع یخچال های بزرگ و کوچک که در خانه ها و مراکز صنعتی استفاده می شوند این موضوع حل شده است. 

مواد غذایی فاسد شدنی برای جابجایی به شهر ها و حتی کشورهای دیگر نیاز به یخچال نیز دارد تا این مواد سالم و تازه باقی بمانند به همین دلیل از ماشین های دارای یخچال به این منظور استفاده می کنند و ابعاد این یخچال ها بسته به نوع ماشین متفاوت است. این یخچال ها هم دمای بالای صفر درجه و هم زیر صفر درجه را ساپورت می کنند و تنظیم دمای آن بستگی به مواد غذایی که حمل می شود، دارد که ممکن است بعضی از مواد نیاز به دمای بالای صفر و برخی هم برای ماندگاری نیاز به منجمد شدن و دمای زیر صفر درجه را دارند. 

 

5 کاربرد سردخانه زیر صفر و قابل حمل

بطور کلی می توان ویژگی ها و خصوصیات این سردخانه های قابل حمل را در موارد زیر جمع بندی نمود:

1-قابلیت تنظیم بر روی دمای زیر صفر و همچنین بالای صفر درجه متناسب با نوع کالای حمل شده

2- معمولا کف این یخچال ها از متریال ریل آلومینیوم است که غیر مسطح است.

3- قابلیت حمل و جابه جایی مواد غذایی در شرایط و نگهداری متفاوت را دارد.

4- در این یخچال ها هوای خنک از کف به داخل وارد می شوند و این باعث می شود تا هوا با جریانی ثابت و یکنواخت در اتاق یخچالی وجود داشته باشد و این امر سبب می شود تا مواد غذایی در بهترین حالت نگهداری شوند.

5- ضخامت دیواره و سقف و همچنین کف این یخچال های قابل حمل استاندارد بوده و دمای موجود در آن با سردخانه های صنعتی و بزرگ برابری می کند.

بطور کلی حمل و نقل مواد غذایی و دارو با استفاده از ماشین های یخچال دار این مشکل یعنی فاسد شدن مواد غذایی و دارو در اثر ماندن در دمای محیط را که به دغدغه بزرگی برای فروشندگان این محصولات که برای فرستادن آن ها به راه های دور شده بود را حل نمود و با خیال راحت می توانند محصولات خود را حتی به کشورهای دیگر نیز صادر نمایند بدون آنکه ذره ای از آن ها فاسد و خراب شوند. 

اما همه این موارد گفته شده زمانی این قبیل مشکلات را حل می نماید که از یخچال های مناسب و باکیفیت برای حمل و نقل استفاده شود و مجموعه کیابار این اعتماد را به شما می دهد تا محصولات خود را بتوانید با همان کیفیت به مقصد رسانده بدون آنکه ذره ای فاسد و یا خراب شوند برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیخدماتارتباط با ما
× پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ