اصول نگهداری مواد غذایی در سردخانه

اصول نگهداری مواد غذایی در سردخانه

اصول نگهداری مواد غذایی در سردخانه از اهمیت بسیاری برخوردار است چون برای نگهداری طولانی مواد غذایی و یا مواد دارویی در سردخانه باید نکاتی را مد نظر قرار داد تا بتوان این مواد را به صورت طولانی در سردخانه های با دماهای متفاوت نگهدای نمود. سردخانه ها در دو نوع سردخانه با دمای زیر صفر و همچنین بالا صفر درجه وجود دارند و از فضای هریک از این سردخانه برای نگهداری مواد غذایی و یا دارویی خاصی استفاده می شود. 

مجموعه کیا بار با سال ها سابقه و تجربه در زمینه حمل و نقل مواد فاسد شدنی با استفاده از ماشین های دارای یخچال و یا سردخانه در خدمت شما مشتریان عزیز می باشد، برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره اصول نگهداری مواد غذایی در سردخانه تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بررسی اصول نگهداری مواد غذایی در سردخانه

امروزه با افزایش جمعیت و همچنین پیشرفت صنعت و تکنولوژی در کشور نیاز به نگهداری طولانی مدت مواد غذایی و یا مواد دارویی وجود دارد که این مهم به سرانجام نرسد مگر با وجود انواع سردخانه ها و یا یخچال های کوچک و بزرگ. همانطور که در بالا نیز اشاره شد.

 سردخانه ها دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام برای مصارف و کاربردهای مخصوص به خود استفاده می شوند به عنوان مثال برای نگهداری مواد غذایی از جمله شیر و پنیر و ماست و مرغ و سبزیجات از سردخانه های با دمای بالای صفر درجه استفاده می کنند و برای مواد غذای دیگر نظیر گوشت منجمد، مرغ منجمد، ماهی و بستنی از سردخانه های با دمای زیر صفر درجه استفاده می شود.

تا اینجا در خصوص کاربرد هر یک از انواع سردخانه ها صحبت نمودیم اما آیا از اصول نگهداری مواد غذایی در سردخانه ها اطلاعاتی دارید؟ نگهداری مواد غذایی و یا دارویی در سردخانه ها دارای یک سری قوانین و قواعد مخصوص به خود بوده که با رعایت این موارد می توان موادغذایی را به صورت طولانی در سردخانه ها نگهداری نمود که در اینجا به بررسی برخی از این فاکتورها می پردازیم:

1- دمای فضای داخلی سردخانه:

از فاکتورهای مهم در نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در سردخانه ها می توان به دمای فضای داخلی سردخانه اشاره نمود. درجه برودت در داخل سردخانه باید به گونه ای باشد که افرادی که در آنجا کار می کنند نیز بتوانند دما را از بیرون سردخانه کنترل نمایند. در سردخانه هایی که برای نگهداری طولانی مواد غذایی استفاده می شود اغلب از تونل انجماد برای ماندگاری بیشتر این محصولات استفاده می کنند.

2- کنترل دما و رطوبت سردخانه:

از عوامل مهم دیگر در نگهداری مواد غذایی در سردخانه علاوه بر دمای فضای داخلی سردخانه می توان به دما و رطوبت سردخانه اشاره نمود یعنی اینکه اگر کنترل دما و رطوبت سردخانه را متناسب با نوع محصول در نظر نگیریم این امکان وجود دارد که محصول مورد نظر مدت طولانی ماندگاری نداشته باشد.

3- نور سردخانه:

فضاهای داخل سردخانه به خصوص سردخانه های نگهداری مواد غذایی باید دارای نور کافی باشد که معمولا برای تامین نور سردخانه از لامپ های فلورسنت استفاده می شود.

4- کف سردخانه:

در تمامی سردخانه ها باید این امکان وجود داشته باشد که دیوار، سقف و کف سردخانه قابلیت شست وشو را دارا باشد.

5- قفسه بندی و پالت فضای سردخانه:

یکی دیگر از عوامل مهم در نگهداری طولانی مدت مواد غذایی استفاده از قفسه بندی و پالت در فضای سردخانه می باشد چون که طبق قوانین وزارت بهداشت قرار دادن و نگهداری مواد غذایی در کف سردخانه ممنوع می باشد و همچنین به دلیل شستشو مداوم قفسه ها و پالت ها باید جنس آن ها به گونه باشد که در برابر زنگ زدگی مقاوم بوده و از بین نروند.

علاوه بر مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد بررسی عملکرد روزانه تمامی تجهیزات و وسایل موجود در سردخانه نظیر شیرآلات، کمپرسور و غیره بسیار در اصول نگهداری مواد غذایی در سردخانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

بهداشت فضای داخلی سردخانه

از عوامل مهم در ماندگاری مواد غذایی در داخل سردخانه ها می توان به بهداشت فضای سردخانه هم اشاره کرد. رعایت کردن اصول بهداشتی در داخل فضای سردخانه از مواردی است که در تازه و سالم ماندن محصولات غذایی بسیار حائض اهمیت می باشد که برای رعایت کردن بهداشت در سردخانه و رعایت اصول نگهداری مواد غذایی در سردخانه باید یک سری نکات را درنظر بگیریم که در اینجا به برخی از آن ها اشاره می نماییم:

1- یکی از موارد مهم در انتقال آلودگی به داخل سردخانه، وارد شدن به سردخانه با همان کفش هایی که در بیرون استفاده می شوند است به همین منظور برای رفتن به داخل سردخانه باید از کفش های مخصوص استفاده نمود و از آن ها در جاهای دیگر استفاده نکرد.

2- برای جلوگیری از ورود هرگونه حشرات مانند پشه و مگس به داخل فضای سردخانه باید تمامی ورودی ها را مجهز به پرده هوا نمایید.

3- در نظافت فضای سردخانه کوتاهی ننمایید چون که تمیز بودن فضای سردخانه در تازه ماندن و سالم بودن مواد غذایی کمک بسیاری می نماید.

4- در نگهداری موادغذایی خام و پخته دقت لازم را نمایید و هر کدام را در فضاهای مجزا و مخصوص به خود نگهداری کنید.

حمل و نقل موادغذایی که نیاز به سرخانه دارند

همانطور که به طور مفصل در بالا توضیح دادیم برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی نیاز به سردخانه داریم ولی باید یک سری اصول نگهداری مواد غذایی در سردخانه را برای ماندگاری بهتر رعایت نمود تا بتوان محصول تازه و سالمی داشت که در بالا به اکثر موارد اشاره نمودیم حال که اصول نگهداری مواد غذایی در سردخانه را متوجه شدیم برای حمل و نقل آن باید این نکات را رعایت کنیم یعنی به دنبال وسیله نقلیه ای باشیم که برای حمل و نقل مواد غذایی تمامی نکات فوق را رعایت می نماید. 

مجموعه کیابار با سال ها تجربه و تخصص در این زمینه و همچنین با داشتن ماشین های مجهز و به روز برای جابجایی مواد غذایی فاسد شدنی به نقاط مختلف در کشور در خدمت شما عزیزان می باشد برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس گرفته و ضمن دریافت مشاوره رایگان نسبت به حمل و نقل مواد غذایی خود با اطمینان و خیال آسوده اقدام نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ