بارنامه چیست؟ معرفی انواع آن + قوانین مربوطه

بارنامه چیست؟

بارنامه چیست؟ بارنامه یک نوع سندی است که شرکت‌های باربری، به منظور عقد یک قرارداد حمل، صادر می‌کنند در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در مورد بارنامه و انواع آن که از جمله مراحل مهم تشریفات قانونی می باشد با شما در میان بگذاریم با ما همراه باشید.

بارنامه  چیست؟ و انواع آن

بارنامه، سندی به معنی رسید دریافت کالا است که  بین متصدی حمل بار و فرستنده آن ، در ازای تحویل بار به مسئول حمل بار، انعقاد می‌شود و در آن نوع کالا، وزن و تعداد آن مشخص شده است که از یک مبدا مشخص به مقصدی مشخص با کرایه مشخص فرستاده می‌شود. این سند  قابلیت معامله و یا انتقال به غیر دارد و در حقیقت یک پشتوانه‌ای محسوب می‌شود تا اگر زمانی خسارتی به بار وارد شد، متصدی آن بتواند برای بیمه از بارنامه استفاده کند.

تاریخچه بارنامه به چه زمانی برمی‌گردد؟

بارنامه، قدمتی تاریخی دارد و تاریخ آن به زمان روم باستان برمی‌گردد. در زمان رم باستان، برای حمل بار به وسیله کشتی، سندی تنظیم می‌کردند و مشخصات کامل بار اعم از وزن، جنس، نوع، تاریخ بارگیری، نام و آدرس فرستنده، نام و آدرس گیرنده و … را در آن درج می‌کردند. به این ترتیب، کم کم با تغییر و رشد روش‌های مختلف حمل بار، برای هر مدل از بارها، بارنامه متفاوتی صادر شد و به این ترتیب نوع قدیمی آن منسوخ شد و بارنامه‌های جدید جایگزین شدند.

وجود بارنامه چه اهمیتی دارد؟

بارنامه، در اصل یک رسیدی  از کالا است که به عنوان قرارداد بین فرستنده و حامل بار در نظر گرفته می‌شود و به این ترتیب در آن مشخص می‌شود که صاحب کالا، باری با مشخصات ثابت شده، به مسئول حمل بار تحویل داده است و در این صورت، هر صحبتی که ادعایی جز مندرجات داخل بارنامه داشته باشد، اعتباری ندارد. در کل می‌توان گفت؛ بارنامه سند مالکیت بار است و قابلیت معامله دارد.

قوانین مربوط به بارنامه

وقتی که بارنامه صادر می‌شود، قوانین و مقرراتی در خصوص آن نیز صادر می‌شود که تمام افرادی که به نوعی با آن در ارتباط هستند از جمله: فرستنده بار، گیرنده و همچنین راننده بار  باید از این قوانین و ضوابط پیروی کنند. بعضی از این قوانین عبارتند از:

قوانین مربوط به شرکت صادرکننده بار:

شرکت یا هر موسسه حمل باری که به نوعی با این بارنامه در ارتباط هستند قوانینی را باید در نظر بگیرند:

  • مندرجات بارنامه را به طور کامل تکمیل و تنظیم کنند. برای مثال مبلغ کرایه مربوط به بار باید به طور دقیق لحاظ شود.
  • بارنامه باید از یک مبدا قانونی به نقاط دیگر صادر شود.
  • پروانه و مجوز عبور بار ترافیکی حتما باید اخذ شود.
  • یک بارنامه با عنوان پوشش بیمه مسئولیت حمل نیز باید برای بار صادر شود.

قوانین مربوط به فرستنده بار:

قوانین مربوط به فرستندگان بار عبارتند از:

  • در بارنامه باید مشخصات کامل بار، آدرس دقیق محل بارگیری، مشخصات گیرنده کالا و همچنین آدرس دقیق محل تخلیه بار را قید کنند.
  • مشخصات بار مثل: نوع کالا، نوع بسته‌بندی آن، ارتفاع بار، وزن، طول،  عرض بار و … در بارنامه قید شود.
  • فرستنده بار موظف است که بارگیری را به موقع انجام دهد تا از خسارت‌ها و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.

قوانین مربوط به رانندگان:

علاوه بر صادرکننده و فرستنده بار، راننده نیز در قبال بار، مسئولیت‌هایی دارد که با دریافت بارنامه باید به آنها عمل کند:

  • نگهداری از بارنامه صادر شده جهت دریافت کرایه بار در مقصد.
  • حضور به موقع و منظم در محل بارگیری.
  • حرکت به موقع بعد از بارگیری، جهت به موقع رسیدن به مقصد.
  • مراقبت و نگهداری از کالای بارگیری شده
  • حضور به موقع در محل تخلیه بار

قوانین مربوط به گیرندگان:

همچنین قوانین مربوط به تحویل گیرنده بار عبارتند از:

  • گیرندگان بار باید محموله را به موقع تخلیه کنند تا از پرداخت حق توقف به ناوگان جلوگیری کنند.
  • پرداخت به موقع کرایه بار به راننده ناو طبق مفاد بارنامه نیز از قوانین مربوط به گیرندگان بار است.

انواع گوناگون بارنامه

بارنامه انواع گوناگونی دارد و از طریق هر مسیری که قرار است حمل بار صورت بگیرد باید بارنامه خاص همان مسیر صادر شود. در اینجا بعضی از انواع مختلف بارنامه‌ها را توضیح خواهیم دارد:

بارنامه هوایی

این بارنامه برای کالا و بارهایی صادر می‌شود که قرار است از طریق  هواپیما و مسیر هوایی، ارسال شوند. این نوع بارنامه، در کل 12 نسخه دارد که در تجارت بار، فقط سه نسخه آن، اهمیت بالایی دارد که یکی برای شرکت حامل بار، یکی برای گیرنده بار و دیگری برای فرستنده بار است و مابقی برای قسمت‌های مختلف آژانس هواپیمایی آماده می‌شوند. این سند،  غیر قابل معامله است و در آن، مشخصات کامل بار و تاریخ و شماره پرواز باید ثبت شود.

بارنامه حمل با کامیون

این نوع بارنامه، برای حمل و نقل کالا و بار، توسط کامیون و از طریق مسیر زمینی صادر می‌شود و مانند دیگر بارنامه‌ها، در آن، مشخصات کامل فرستنده،حامل و گیرنده کالا به طور دقیق و کامل، ثبت می‌شود. همچنین تاریخ صدور کالا، وزن، کرایه بار، ارتفاع بار، اطلاعات مربوط به کامیون و اطلاعات مربوط به بیمه و گمرک نیز باید در بارنامه ثبت و ضبط شود.

لازم به ذکر است که در مواردی بار ممکن است برای رسیدن به مقصد، از چند کشور عبور کند، به این صورت، هر کشوری قبل از ورود بار به خاک خود، باید داخل کامیون را چک کند که به این ترتیب یک پروسه زمانی زیادی را برای رسیدن به مقصد باید طی کند بنابراین در این صورت رانند باید دفترچه کارنه تیر داشته باشد.  که به این ترتیب  در کشور مبدا، بار کامیون پلمپ می‌شود و راننده با داشتن این دفترچه، دیگر نیازی نیست که به همه کشورها پاسخگو باشد.

بارنامه راه آهن

این بارنامه توسط شرکت‌های راه‌آهن در ایستگاه بارگیری صادر می‌شود و طبق آن شرکت راه‌آهنی اعلام می‌کند که کالاهایی با مشخصاتی که در بارنامه درج شده است تحویل گرفته و تعهد می‌دهد که بار مربوطه را در مقصد، صحیح و سالم تحویل دهد. در این نوع بارنامه، آدرس و مشخصات فرستنده و گیرنده به طور دقیق ثبت می‌شود و همچنین نوع کالا، وزن، هزینه حمل، تعرفه مربوط به کالا و شماره واگن قطار ثبت می‌شود.

بارنامه دریایی

بارنامه دریایی توسط شرکت‌های کشتی‌رانی صادر می‌شود ودر آن تمامی شرایط مربوط به حمل بار، کشتی حامل، بندر بارگیری، بندر تخلیه، وزن و حجم بار، تاریخ بارگیری، کرایه حمل بار و نوع پرداخت کرایه و …  ذکر می‌شود.

بارنامه رسید پستی

این بارنامه زمانی صادر می‌شود که بار توسط اداره پست جابجا شود و اداره پست یک سند صادر می‌کند که  مشخصات کالا را در آن لحاظ کرده و برای خریدار می‌فرستد.

سخن آخر

همانطور که می‌دانید، بارنامه اهمیت ویژه‌ای در کار حمل بار  و ترانزیت  دارد و همچنین در طول سالها، دچار تغییراتی شده است و هر بار برای این سند، تغییرات و شرایط جدیدی در نظر گرفته شده است.  صنعت حمل بار، شرایط و قوانین خاصی دارد که وجود بارنامه  به عنوان یک سند و هویت اصلی کالا و محصولات، در زمان بارگیری، حمل و تحویل بار از الزامات  مهم در این صنعت به شمار می‌آید. بنابراین بهتر است برای انجام این کار از طریق یک شرکت معتبر اقدامات لازم را انجام دهید.

ما در این قسمت، شرکت کیا بار را به شما معرفی می‌کنیم که سالهای زیادی است در زمینه تجارت، و حمل بار یخچالی و سردخانه ای فعالیت دارد. بنابراین برای حمل بار در امنیت کامل و صدور بارنامه و انجام کلیه مراحل تشریفات قانونی کالاهای خود می‌توانید از طریق این شرکت اقدامات لازم را انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیخدماتارتباط با ما
× پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ