تاریخچه حمل و نقل در ایران و انواع آن

تاریخچه حمل و نقل در ایران

تاریخچه حمل و نقل در ایران بسیار گسترده است. در گذشته مانند امروزه ماشین های پیشرفته ای وجود نداشت و برای جابجایی و حمل و نقل از حیوانات استفاده می شد. بیشتر این حمل و نقل برای جابجایی موادغذایی و محصولات تولیدی کشاورزان انجام می گرفت ولی به دلیل نبود وسیله حمل و نقل پیشرفته و مناسب، کالاهایی که جابجا می شدند و علی الخصوص محصولاتی که فاسد شدنی بودند تا رسیدن به مقصد آن تازگی و طراوت خود را از دست میدادند. 

ولی امروزه با توجه به پیشرفت صنعت و تکنولوژی و ساخت ماشین های مخصوص حمل و نقل دیگر برای جابجایی کالاها فاسد شدنی نگرانی وجود ندارد و می توان محصول مورد نظر خود را با همان کیفیت به نقاط دور کشور و یا حتی به کشورهای دیگر ارسال نمود.

مجموعه کیابار با سال ها تجربه و تخصص در زمینه جابجایی محصولات و کالاهای شما عزیزان این امکان را به افرادی که قصد جابجایی محصولات خود را دارند می دهد که کالای موردنظر را با همان کیفیت و تازگی به مقصد برسانند. در اینجا قصد داریم در خصوص تاریخچه حمل و نقل در از  گذشته تا به امروز را مورد بررسی قرار دهیم پس تا پایان همراه ما باشید.

تاریخچه حمل و نقل در ایران

در گذشته حمل و نقل در جهان به شیوه حمل و نقل جاده ای با حیوانات بود و با گذشت زمان از ارابه های بزرگ برای جابجایی و حمل و نقل استفاده می شد. اما کم کم با گسترش تجارت بین کشورها، حمل و نقل نیز پیشرفت نمود و مردم به جابجایی کالاهای مورد نظر خود از طریق دریا روی آوردند و حمل و نقل دریایی رواج یافت. 

اوایل در حمل و نقل دریایی از کشتی های بادبانی برای جابجایی استفاده می گردید ولی بعدها با اختراع نبروی بخار و همین طور به وسیله ذغال کشتی های بخار ساخته شدند و بتدریج بوسیله همین اختراع نیروی بخار و ذغال حمل و نقل ریلی رواج پیدا کرد. و پس از آن از هواپیماها و بالن ها برای کاربردهای مختلف از جمله نظامی، مسافرتی و تجاری استفاده گردید. به طور خلاصه این سیر پیشرفت حمل و نقل در جهان بود و اگر بخواهیم به جزئیات آن بپردازیم کتاب های زیادی در این خصوص باید نوشته شود.

در ایران هم حمل و نقل سابقه بسیار زیادی دارد چون کشور ما از لحاظ جغرافیایی در محلی قرار گرفته که در مسیر تاجران قرار داشته و در گذشته کشورهای زیادی برای رفتن به کشورهای دیگر مثل هند و چین و غیره از کشور ما عبور می کردند و همین باعث پیشرفت حمل و نقل در کشور ما گردید و از طرفی کشور ما چون دارای معادن و بنادر زیادی می باشد پس از همان گذشته ایران مورد هدف تاجران زیادی برای داد و ستد قرار داشته است.

پیشرفت حمل و نقل در ایران

در دوران حکومت اشکانیان در ایران شرکت های حمل و نقل و باربری ها به صورت گسترده کار خود را شروع کردند. و در دوره ساسانیان حمل و نقل بسیار پیشرفت چشم گیری داشت تا آنجایی که حمل و نقل به صورت بین المللی نیز انجام می گرفت. و در همین زمان بود که تجارت بین ایران و کشورهای اروپایی و آفریقایی شکل گرفت. در قرن های 18 و 19 با پیشرفته تر شدن وسایل نقلیه سرعت جابجایی و حمل و نقل کالاها بیشتر شد.

کم کم با شکل گرفتن انقلاب صنعتی و پیشرفت های زیاد در وسایل حمل و نقل، ایران به دلیل قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم که از بهترین و معروف ترین جاده ها برای دادو ستد و تجارت به حساب می آمد، به یکی از نخستین کشورهایی تبدیل شد که از طرق حمل و نقل سود بسیار خوبی به دست می آورد. به همین ترتیب با گذشت زمان کشور ما توانست در حمل و نقل های دریایی و ریلی و همین طور هوایی پیشرفت های زیادی داشته باشد.

انواع حمل و نقل در ایران

از بزرگترین و بهترین شیوه حمل و نقل در ایران، حمل و نقل جاده ای بود که با استفاده از این روش به اکثر نقاط کشور امکان دسترسی وجود داشت و تنوع زیاد در وسایل نقلیه و همین طور مقرون به صرفه بودن از لحاظ هزینه ها در حمل و نقل جاده ای باعث شد تا این شیوه نزد مردم محبوبیت بیشتری داشته باشد. 

که یکی از این وسایل نقلیه برای حمل و نقل جاده ای اتوبوس ها هستند که از گذشته تا به امروز پیشرفت های زیادی نموده اند و از لحاظ هزینه نیز بسبار به صرفه هستند.

حمل و نقل به شیوه دریای در ایران نیز پیشرفت خوبی داشته است و این نوع حمل و نقل بین جزایر و بنادر مختلف به انجام می رسد. و این حمل و نقل به بنادر کشورهای همسایه نیز کشیده شد که برای مثال می توان به خط دریایی بندرعباس به سمت دبی، بندر هنک کنگ، بندر بمبئی و غیره اشاره نمود. حمل و نقل هوایی نیز پیشرفت خوبی در کشور داشته است و امروزه ایران دارای بیش از 70 فرودگاه دارد که به طور روزانه پروازهای داخلی و خارجی بسیاری برای جابجایی مسافر و کالا انجام می گردد. 

سیستم حمل و نقل ریلی همانطور که در بالا نیز به آن اشاره نمودیم از گذشته های دور در ایران رواج داشته و بین مردم نیز محبوب است و امروزه کشورمان از 11106 کیلومتر مسیر راه آهنی برخوردار است.

به طور خلاصه تا اینجا به تاریخچه حمل و نقل در ایران پرداختیم و انواع حمل و نقل های موجود در کشورمان را بررسی نمودیم. یکی از شرکت های حمل و نقل در ایران مجموعه کیابار می باشد که با سال ها تجربه و تخصص در این زمینه در میان رقبا جایگاه ویژه و خاصی پیدا کرده است و به خصوص در زمینه جابجایی و حمل و نقل مواد غذایی و محصولاتی که فاسد شدنی هستند.

با استفاده از ماشین هایی که دارای یخچال های پیشرفته و به روز هستند که این امکان را به شما مشتریان عزیز می دهد تا محصولات خود را با همان کیفیت و طراوت به مقصد برسانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس گرفته و ضمن دریافت مشاوره در این خصوص نسبت به حمل و نقل کالای خود با اطمینان اقدام نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیخدماتارتباط با ما
× پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ