جلوگیری از فساد مواد غذایی + عوامل پیدایش آن

جلوگیری از فساد مواد غذایی

 

 

جلوگیری از فساد مواد غذایی  چگونه انجام م شود؟ یکی از معزل‌هایی که از دیرباز، ذهن بشر را به خود معطوف کرده و همواره به فکر راه و چاره‌ای برای حل آن بوده، فساد مواد غذایی است. فاسد شدن مواد غذایی به معنای پیدا شدن تغییرات مضر و نامطلوب بر روی آن است که ممکن است باعث بروز انواع بیماری‌های لاعلاج در بدن شود. در این محتوا قصد داریم  در مورد راه‌های جلوگیری از فساد مواد غذایی و عوامل پیدایش آن، اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

فساد مواد غذایی و عوامل پیدایش آن

فساد مواد غذایی یک پدیده نامطلوب است که منجر به کاهش کیفیت مواد غذایی و یا غیر قابل مصرف شدن آن می‌شود. این پدیده می‌تواند در مدت زمان مختلف،  و یا در صورت تداوم مصرف مواد غذایی که اثرات فساد بر روی آن پدیدار شده است، بر روی سلامت جسمی انسان تاثیر نامطلوبی داشته باشد پس جلوگیری از فساد مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است.  در این قسمت نگاهی داریم بر عواملی که باعث ایجاد و پیدایش فساد بر روی مواد غذایی می‌شوند:

·         دمای هوا

وقتی که درجه حرارت هوا بالا می‌رود، شدت آن باعث فعالیت عواملی می‌شود که باعث بروز فساد بر روی مواد غذایی هستند.

·          باکتری

باکتری‌ها به روش‌ها و صورت‌های مختلفی عامل ایجاد فساد بر روی مواد غذایی هستند؛ گاهی وجود عوامل بیماری‌زا در مواد غذایی آلوده مثل بروسلوز در شیر و گاهی نیز ورود میکروب در مواد غذایی باعث فساد می‌شود در مواردی نیز،  باکتری‌های غیربیماری‌زا باعث تجزیه مواد غذایی و بروز فساد بر روی آن می‌شوند.

·          رطوبت

آب نقش بسیار مهمی در به وجود آمد شرایط برای رشد فعالیت آنزیم‌ها، میکروب‌ها و آلودگی‌های شیمیایی دارد بنابراین می‌تواند باعث فساد مواد غذایی شود.

·           نور

تابش بیش از حد اشعه ماوراء‌بنفش به مواد غذایی باعث ایجاد تغییراتی مثل اکسیده شدن روغن ها در مواد غذایی می‌شود و به این ترتیب زمینه را برای فساد آن فراهم می‌کند.

·         کپک

کپک و انگل نیز از عوامل پیدایش فساد مواد غذایی هستند. وقتی که رطوبت بر روی مواد غذایی زیاد باشد، زمانی که محیط از رطوبت خشک شود، کپک بر روی مواد غذایی شروع به رشد می‌کند.

مواد غذایی فاسد شدنی

مواد غذایی فساد پذیر انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میگو
  • فرآورده‌های گوشتی مثل: سوسیس، کالباس، همبرگر و …
  • سبزیجات منجمد
  • تخم مرغ
  • لبنیات
  • صیفی‌جات

این محصولات برای دوام و طول عمر بیشتر و جلوگیری از فاسد شدن، نیاز به دمای مناسب و شرایط نگهداری خاصی دارند و در صورت تماس با رطوبت، نم، درجه دمای بالا و … ممکن است به سرعت فاسد شده و قابلیت مصرفی خد را از دست بدهند.

حمل  مواد غذایی فساد پذیر و انتقال آنها از یک مسیر طولانی کار ساده‌ای نیست که به وسیله هر ماشینی بتوان این کار را انجام داد بنابراین انتقال این مواد  از شهری به شهر دیگر و یا در یک مسافت طولانی نیاز دارد که به وسیله ماشین‌های باربری مخصوص انجام بگیرد تا جلوگیری از فساد مواد غذایی میسر شود.

جلوگیری از فساد مواد غذایی از طریق سرما

برای جلوگیری از فساد مواد غذایی راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از این راه‌ها استفاده از سرما است. سرما از فعالیت آنزیم‌ها و بیولوژیک بر روی مواد غذایی جلوگیری می‌کند. همچنین مواد غذایی خام مثل گوشت و سبزیجات، به رعایت اصول خاصی نیاز دارد. به همین سبب در هنگام حمل مواد غذایی فاسد شدنی، باید  با توجه به نوع بار، شرایطی را ایجاد کنید که این مواد تازگی خود را حفظ کنند و سالم به مقصد برسند. این کار می‌تواند توسط یک شرکت باربری صورت بگیرد که محیطی را برای فراهم کردن شرایط نگهداری مواد غذایی به صورت سرد و تازه، ایزوله کند.

باربری مواد غذایی فاسد شدنی با ماشین‌های مخصوص

امروزه، شرکت‌های باربری زیادی وجود دارد که در خصوص  نقل و انتقال بار، در مسیرهای مختلف، خدمات مناسبی به مشتری ارائه می‌دهندو با این کار نه تنها هزینه‌های مالی شما را کاهش داده بلکه راهکار اساسی جهت جلوگیری از فساد مواد غذایی می باشد و مشکلاتی که ممکن است سلامت جسمی افراد را به خطر بیاندازد.

 از بین می‌برد. این شرکت‌ها،  بار فاسد شدنی مواد غذایی شما را به وسیله ماشین‌های مخصوص باربری یخچالی انتقال می‌دهند که ویژگی‌های خاصی دارند و مختص بارهای منجمد و یا فسادپذیر ساخته شده‌اند.

ماشین‌های مخصوص کالاهای فاسد شدنی،  دارای قابلیت تنظیم دما هستند که به این ترتیب یک ساعت قبل از بارگیری  دمای داخل ماشین را مطابق با دمای مورد نیاز برای مواد غذایی تنظیم می‌کنند و از بروز هر گونه مشکلی برای مواد جلوگیری می‌کنند.

حمل بار و جلوگیری از فساد مواد غذایی با کیا بار

همانطور که گفتیم، مواد غذایی در اثر تغییرات دما، تماس با رطوبت و نور و همچنین تماس با محیط آلوده، فاسد شده و سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد.‌ 

در همین راستا، شرکت باربری کیا بار،  با  در نظر گرفتن استانداردهای لازم و توجه ویژه‌ای که به سه فاکتور مهم، تنظیم دما، زمان بارگیری و جابجایی بار و جلوگیری از رطوبت دارد، شرایط را طوری فراهم کرده است که شما بتوانید با خیال راحت و به دور از هر گونه نگرانی، مواد غذایی فاسد شدنی خود را در مسیرهای طولانی نیز به مکان مورد نظر خود منتقل کنید.

این مجموعه برای حمل بارهای فاسد شدنی شما به اقصی نقاط کشور، انواع ماشین‌های یخچالی را با بهترین امکانات آماده کرده تا شما بتوانید با خیال راحت و با هزینه کم، بار مورد نظر را به مقصد انتقال دهید. 

برای ارتباط با مجموعه کیا بار می‌توانید از طریق سایت این مجموعه اقدامات لازم را انجام داده و یا  با این مجموعه تماس تلفنی داشته باشید تا کارشناسان این مجموعه جهت حمل و انتقال بار مورد نظرتان، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیخدماتارتباط با ما
× پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ